På Søndervangskolen ønsker vi et sundt og godt trivselsmiljø.
Princippet gælder i hele skoletiden, dvs. også i frikvarterer, SFO-tiden og når undervisningen er henlagt til et sted uden for skolen, eksempelvis lejrskole eller ekskursion.
God trivsel handler om respekt, åbenhed og fællesskab – men også om at have gode relationer, om tryghed og om at have en god og udbytterig skolegang.
Trivsel er et fælles ansvar mellem skole, forældre og elever. Der skal være skærpet fokus på gode samværsformer og på at alle parter i samarbejdet medvirker til et godt miljø.
Når man taler om trivsel, er det vigtigt blandt andet at have følgende i tankerne:
Børnene er forskellige, derfor behandler vi dem forskelligt
En elev er en del af en gruppe – derfor er det nødvendigt at kunne vente/udskyde sine egne behov
Fjern ikke enhver sten fra børnenes vej, man skal kunne tåle modstand
Det er en gave at have opgaver
Hjælp børn i konflikter ved at vise dem løsningsmuligheder og reaktionsmuligheder
Anerkend at børn er vrede eller kede at det engang imellem – ingen behøver være glad altid
Trivselsmål
- Alle på skolen drager gennem egen indsats og efter bedste evne omsorg for fællesskabet
- Den enkelte elev føler sig værdsat
- Den enkelte elev kender og udvikler sine kompetencer, såvel faglige, sociale, kreative som fysiske
- Alle voksne er gode rollemodeller
- Forældre har indbyrdes en åben og direkte dialog med hinanden
- Aftaler respekteres af elever, ansatte og forældre
- Alle tilstræber en anerkendende kommunikation
- Konflikter løses konstruktivt
- Alle får deres oplevelser taget seriøst og bliver lyttet til
Formand for skolebestyrelsen
Birgit Bach Valeur
September 2012