Faglighed
Fordi:
- Alle elever skal udfordres, så de bliver så dygtige de kan.
Det betyder for skolen, at:
- Alle børn udfordres, så de bliver så dygtige de kan, og udvikler sig bedst muligt i forhold til deres forudsætninger
- Faglighed er et bredt begreb, der også indeholder dannelse og sociale kompetencer
- Faglighed både ses i et nært og globalt perspektiv
Vi gør i skolen:
- Bruger synlige mål, feedback/forward og evaluering som en del af vores læringskultur
- Bruger team, vejledere og ressourcepersoner
- Differentierer og holder for at fremme faglighed
Det betyder for SFO'en, at:
- Vi anerkender at udvikling sker i samarbejde mellem barnet, forældrene og tvær-faglige samarbejdspartnere
- Vi har fokus på at børnene gennem aktiviteter og hand-linger skaber gode relationer
- Børnene og forældrene skal kunne se en tydelig faglighed og opleve en tæt dialog om børnenes udvikling
Vi gør i SFO'en:
- Opstiller synlige læringsmål, der tager udgangspunkt i den nærmeste udviklingszone
- Anvender 3-P modellen (Privat, Personlig og Professionel)
- Bruger fortællinger og gode historier i samarbejde med børn og forældre
Det betyder for forældre, at:
- Vi anerkender, at faglig udvikling er skolens kerneopgave
- Vi understøtter børnenes læring
- Vi er bevidste om, at børnene spejler sig i forældrene
Vi gør som forældre:
- Taler positivt om faglighed, klassekammerater og skole
- Følger vores børns skolegang, bakker op om undervisningen og støtter med lektierne
- Støtter op om nye initiativer, som fremmer kvaliteten i undervisningen
Det betyder for elever, at:
- Vi har dygtige og engagerede lærere
- Vi har et godt læringsmiljø med gode lokaler, hjælpemidler og redskaber
- Vi oplever anderledes skoledage med flere ture, udendørs undervisning og aktiv, sjov undervisning
- Skolen får bedre omdømme, når eleverne er dygtige
Vi gør som elever:
- Arbejder på tværs og i årgange – sammenhold
- Aktive i undervisning – mere bevægelse
- Laver vores lektier og tager skolen seriøst. Passer på tingene og hjælper hinanden
Fællesskab
Fordi:
- Et godt fællesskab skaber et rummeligt og mangfoldigt læringsmiljø. Vi lærer og udvikler os i forpligtende fællesskaber, som styrker individet.
Det betyder for skolen, at:
- Fællesskab forudsætter og producerer tillid
- Vi arbejder med sociale mål og handleplaner i klasser og på årgange
- Vi arbejder med den personlige dannelse og med at kunne indgå i større fællesskaber og samfundet
- Vi er rollemodeller og viser respekt og rum til forskellighed
Vi gør i skolen:
- Sikrer fælles klasseaktiviteter og samlinger for årgangen og skolen
- Skaber holdundervisning på tværs - skiftende arbejdsfællesskaber
- Bruger klassetrivsel som værktøj
- Skaber dialog mellem skole, forældre og elev
Det betyder for SFO'en, at:
- Alle oplever og er en del af et inkluderende fællesskab
- Alle viser empati og tolerance for hinandens forskelligheder
- Børnene lærer at respektere hinanden og drage omsorg
- Vi giver medindflydelse og hjælper med at indgå i og udvikle sociale relationer
Vi gør i SFO'en:
- Lærer børnene egne styrker og begrænsninger. Vi giver børnene redskaber til at løse konflikter
- Giver børnene kendskab til og forståelse for sociale spilleregler
- Kommunikerer normer og værdier tydeligt, og møder børnene anerkendende, for der igennem at give dem troen på egne evner og selvværd
Det betyder for forældre, at:
- Vi respekterer og anerkender mangfoldighed
- Vi støtter inkluderende miljøer, hvor alle kan deltage og bidrage
- Vi bakker op om og tager initiativ til sociale arrangementer for klassen, årgangen og skolen
Vi gør som forældre:
- Støtter børnene i at udvikle sociale kompetencer
- Taler anerkendende om andre børn, forældre og skolen
- Skaber rum til og forståelse for, at forældre kan kontakte hinanden for at løse konflikter
Det betyder for elever, at:
- Vi holder sammen i klasser, årgange, klynger og skole
- Vi arbejder sammen på tværs
- Vi bakker op og hjælper hinanden, når noget er svært
Vi gør som elever:
- Arbejder med trivsel i klassen og på årgangen
- Laver og deltager i arrangementer, eks. bolddag, skolefest, LAN fester, legepatrulje, læsepatrulje for de yngste
- Venskabsklasser
Livsduelighed
Fordi:
- Livsduelighed hjælper eleven til at mestre sit liv og bidrage til fællesskabet.
Det betyder for skolen, at:
- Eleverne udvikler deres personlige, sociale og faglige kompetencer og oplever sig som værdifulde individer i en omskiftelig og mangfoldig verden – og herigennem bidrage til fællesskabets udvikling
Vi gør i skolen:
- Skaber rammer for, at eleverne gennem accept og tillid udvikler sig til livsduelige medborgere, som er omstillingsparate og nytænkende i en foranderlig verden
Det betyder for SFO'en, at:
- Sociale kompetencer giver socialisering til god og respektfuld dannelse
- Vi arbejder med inklusion – dannelse af relationer i praksisfællesskaber
- Børnene udvikler selvværd og selvtillid og bliver værdsat i det sociale fællesskab
Vi gør i SFO'en:
- Støtter op om initiativer i børnehøjde – arbejder med at barnet bliver selvhjulpent
- Skaber gode fortællinger som redskab til dialog og på sigt tilegnelse af handlekompetence
Det betyder for forældre, at:
- Man lærer for livet
- Dannelse er en del af livsduelighed
- Vi anerkender børnene ved at give dem ansvar for det, de selv kan klare
- Børnene skal kunne lære at træffe egne valg, samtidig med at de skal kunne se værdien af eget arbejde
Vi gør som forældre:
- Opdrager egne børn
- Støtter børnene i selv at løse problemer og praktiske opgaver
- Støtter børnene i, at deres valg er værdifulde
- Støtter børnene i at kunne samarbejde med mange
Det betyder for elever, at:
- Vi bliver robuste og selvstændige individer som kan favne og bruge andres forskelligheder, gennem vores selvværd, empati, respekt og tillid til andre
Vi gør som elever:
- Støtter hinanden
- Hjælper hinanden
- Tror på fællesskabet