MENU
Aula_close Layer 1
Søndervangskolens logo
Mobil menu

Mål og Værdier

Faglighed

Fordi:

  • Alle elever skal udfordres, så de bliver så dygtige de kan.

Det betyder for skolen, at:

  • Alle børn udfordres, så de bliver så dygtige de kan, og udvikler sig bedst muligt i forhold til deres forudsætninger
  • Faglighed er et bredt begreb, der også indeholder dannelse og sociale kompetencer
  • Faglighed både ses i et nært og globalt perspektiv

Vi gør i skolen:

  • Bruger synlige mål, feedback/forward og evaluering som en del af vores læringskultur
  • Bruger team, vejledere og ressourcepersoner
  • Differentierer og holder for at fremme faglighed

Det betyder for SFO'en, at:

  • Vi anerkender at udvikling sker i samarbejde mellem barnet, forældrene og tvær-faglige samarbejdspartnere
  • Vi har fokus på at børnene gennem aktiviteter og hand-linger skaber gode relationer
  • Børnene og forældrene skal kunne se en tydelig faglighed og opleve en tæt dialog om børnenes udvikling

Vi gør i SFO'en:

  • Opstiller synlige læringsmål, der tager udgangspunkt i den nærmeste udviklingszone
  • Anvender 3-P modellen (Privat, Personlig og Professionel)
  • Bruger fortællinger og gode historier i samarbejde med børn og forældre

Det betyder for forældre, at:

  • Vi anerkender, at faglig udvikling er skolens kerneopgave
  • Vi understøtter børnenes læring
  • Vi er bevidste om, at børnene spejler sig i forældrene

Vi gør som forældre:

  • Taler positivt om faglighed, klassekammerater og skole
  • Følger vores børns skolegang, bakker op om undervisningen og støtter med lektierne
  • Støtter op om nye initiativer, som fremmer kvaliteten i undervisningen

Det betyder for elever, at:

  • Vi har dygtige og engagerede lærere
  • Vi har et godt læringsmiljø med gode lokaler, hjælpemidler og redskaber
  • Vi oplever anderledes skoledage med flere ture, udendørs undervisning og aktiv, sjov undervisning
  • Skolen får bedre omdømme, når eleverne er dygtige

Vi gør som elever:

  • Arbejder på tværs og i årgange – sammenhold
  • Aktive i undervisning – mere bevægelse
  • Laver vores lektier og tager skolen seriøst. Passer på tingene og hjælper hinanden

 

Fællesskab

Fordi:

  • Et godt fællesskab skaber et rummeligt og mangfoldigt læringsmiljø. Vi lærer og udvikler os i forpligtende fællesskaber, som styrker individet.

Det betyder for skolen, at:

  • Fællesskab forudsætter og producerer tillid
  • Vi arbejder med sociale mål og handleplaner i klasser og på årgange
  • Vi arbejder med den personlige dannelse og med at kunne indgå i større fællesskaber og samfundet
  • Vi er rollemodeller og viser respekt og rum til forskellighed

Vi gør i skolen:

  • Sikrer fælles klasseaktiviteter og samlinger for årgangen og skolen
  • Skaber holdundervisning på tværs - skiftende arbejdsfællesskaber
  • Bruger klassetrivsel som værktøj
  • Skaber dialog mellem skole, forældre og elev

Det betyder for SFO'en, at:

  • Alle oplever og er en del af et inkluderende fællesskab
  • Alle viser empati og tolerance for hinandens forskelligheder
  • Børnene lærer at respektere hinanden og drage omsorg
  • Vi giver medindflydelse og hjælper med at indgå i og udvikle sociale relationer

Vi gør i SFO'en:

  • Lærer børnene egne styrker og begrænsninger. Vi giver børnene redskaber til at løse konflikter
  • Giver børnene kendskab til og forståelse for sociale spilleregler
  • Kommunikerer normer og værdier tydeligt, og møder børnene anerkendende, for der igennem at give dem troen på egne evner og selvværd

Det betyder for forældre, at:

  • Vi respekterer og anerkender mangfoldighed
  • Vi støtter inkluderende miljøer, hvor alle kan deltage og bidrage
  • Vi bakker op om og tager initiativ til sociale arrangementer for klassen, årgangen og skolen

Vi gør som forældre:

  • Støtter børnene i at udvikle sociale kompetencer
  • Taler anerkendende om andre børn, forældre og skolen
  • Skaber rum til og forståelse for, at forældre kan kontakte hinanden for at løse konflikter

Det betyder for elever, at:

  • Vi holder sammen i klasser, årgange, klynger og skole
  • Vi arbejder sammen på tværs
  • Vi bakker op og hjælper hinanden, når noget er svært

Vi gør som elever:

  • Arbejder med trivsel i klassen og på årgangen
  • Laver og deltager i arrangementer, eks. bolddag, skolefest, LAN fester, legepatrulje, læsepatrulje for de yngste
  • Venskabsklasser

 

Livsduelighed

Fordi:

  • Livsduelighed hjælper eleven til at mestre sit liv og bidrage til fællesskabet.

Det betyder for skolen, at:

  • Eleverne udvikler deres personlige, sociale og faglige kompetencer og oplever sig som værdifulde individer i en omskiftelig og mangfoldig verden – og herigennem bidrage til fællesskabets udvikling

Vi gør i skolen:

  • Skaber rammer for, at eleverne gennem accept og tillid udvikler sig til livsduelige medborgere, som er omstillingsparate og nytænkende i en foranderlig verden

Det betyder for SFO'en, at:

  • Sociale kompetencer giver socialisering til god og respektfuld dannelse
  • Vi arbejder med inklusion – dannelse af relationer i praksisfællesskaber
  • Børnene udvikler selvværd og selvtillid og bliver værdsat i det sociale fællesskab

Vi gør i SFO'en:

  • Støtter op om initiativer i børnehøjde – arbejder med at barnet bliver selvhjulpent
  • Skaber gode fortællinger som redskab til dialog og på sigt tilegnelse af handlekompetence

Det betyder for forældre, at:

  • Man lærer for livet
  • Dannelse er en del af livsduelighed
  • Vi anerkender børnene ved at give dem ansvar for det, de selv kan klare
  • Børnene skal kunne lære at træffe egne valg, samtidig med at de skal kunne se værdien af eget arbejde

Vi gør som forældre:

  • Opdrager egne børn
  • Støtter børnene i selv at løse problemer og praktiske opgaver
  • Støtter børnene i, at deres valg er værdifulde
  • Støtter børnene i at kunne samarbejde med mange

Det betyder for elever, at:

  • Vi bliver robuste og selvstændige individer som kan favne og bruge andres forskelligheder, gennem vores selvværd, empati, respekt og tillid til andre

Vi gør som elever:

  • Støtter hinanden
  • Hjælper hinanden
  • Tror på fællesskabet