Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Søndervangskolens logo
Mobil menu

Mål og Værdier

Faglighed

Fordi:

  • Alle elever skal udfordres, så de bliver så dygtige de kan.

Det betyder for skolen, at:

  • Alle børn udfordres, så de bliver så dygtige de kan, og udvikler sig bedst muligt i forhold til deres forudsætninger
  • Faglighed er et bredt begreb, der også indeholder dannelse og sociale kompetencer
  • Faglighed både ses i et nært og globalt perspektiv

Vi gør i skolen:

  • Bruger synlige mål, feedback/forward og evaluering som en del af vores læringskultur
  • Bruger team, vejledere og ressourcepersoner
  • Differentierer og holder for at fremme faglighed

Det betyder for SFO'en, at:

  • Vi anerkender at udvikling sker i samarbejde mellem barnet, forældrene og tvær-faglige samarbejdspartnere
  • Vi har fokus på at børnene gennem aktiviteter og hand-linger skaber gode relationer
  • Børnene og forældrene skal kunne se en tydelig faglighed og opleve en tæt dialog om børnenes udvikling

Vi gør i SFO'en:

  • Opstiller synlige læringsmål, der tager udgangspunkt i den nærmeste udviklingszone
  • Anvender 3-P modellen (Privat, Personlig og Professionel)
  • Bruger fortællinger og gode historier i samarbejde med børn og forældre

Det betyder for forældre, at:

  • Vi anerkender, at faglig udvikling er skolens kerneopgave
  • Vi understøtter børnenes læring
  • Vi er bevidste om, at børnene spejler sig i forældrene

Vi gør som forældre:

  • Taler positivt om faglighed, klassekammerater og skole
  • Følger vores børns skolegang, bakker op om undervisningen og støtter med lektierne
  • Støtter op om nye initiativer, som fremmer kvaliteten i undervisningen

Det betyder for elever, at:

  • Vi har dygtige og engagerede lærere
  • Vi har et godt læringsmiljø med gode lokaler, hjælpemidler og redskaber
  • Vi oplever anderledes skoledage med flere ture, udendørs undervisning og aktiv, sjov undervisning
  • Skolen får bedre omdømme, når eleverne er dygtige

Vi gør som elever:

  • Arbejder på tværs og i årgange – sammenhold
  • Aktive i undervisning – mere bevægelse
  • Laver vores lektier og tager skolen seriøst. Passer på tingene og hjælper hinanden

 

Fællesskab

Fordi:

  • Et godt fællesskab skaber et rummeligt og mangfoldigt læringsmiljø. Vi lærer og udvikler os i forpligtende fællesskaber, som styrker individet.

Det betyder for skolen, at:

    • Fællesskab forudsætter og producerer tillid
    • Vi arbejder med sociale mål og handleplaner i klasser og på årgange
    • Vi arbejder med den personlige dannelse og med at kunne indgå i større fællesskaber og samfundet
    • Vi er rollemodeller og viser respekt og rum til forskellighed

    Vi gør i skolen:

    • Sikrer fælles klasseaktiviteter og samlinger for årgangen og skolen
    • Skaber holdundervisning på tværs - skiftende arbejdsfællesskaber
    • Bruger klassetrivsel som værktøj
    • Skaber dialog mellem skole, forældre og elev

    Det betyder for SFO'en, at:

    • Alle oplever og er en del af et inkluderende fællesskab
    • Alle viser empati og tolerance for hinandens forskelligheder
    • Børnene lærer at respektere hinanden og drage omsorg
    • Vi giver medindflydelse og hjælper med at indgå i og udvikle sociale relationer

    Vi gør i SFO'en:

    • Lærer børnene egne styrker og begrænsninger. Vi giver børnene redskaber til at løse konflikter
    • Giver børnene kendskab til og forståelse for sociale spilleregler
    • Kommunikerer normer og værdier tydeligt, og møder børnene anerkendende, for der igennem at give dem troen på egne evner og selvværd

    Det betyder for forældre, at:

    • Vi respekterer og anerkender mangfoldighed
    • Vi støtter inkluderende miljøer, hvor alle kan deltage og bidrage
    • Vi bakker op om og tager initiativ til sociale arrangementer for klassen, årgangen og skolen

    Vi gør som forældre:

    • Støtter børnene i at udvikle sociale kompetencer
    • Taler anerkendende om andre børn, forældre og skolen
    • Skaber rum til og forståelse for, at forældre kan kontakte hinanden for at løse konflikter

    Det betyder for elever, at:

    • Vi holder sammen i klasser, årgange, klynger og skole
    • Vi arbejder sammen på tværs
    • Vi bakker op og hjælper hinanden, når noget er svært

    Vi gør som elever:

    • Arbejder med trivsel i klassen og på årgangen
    • Laver og deltager i arrangementer, eks. bolddag, skolefest, LAN fester, legepatrulje, læsepatrulje for de yngste
    • Venskabsklasser

     

    Livsduelighed

    Fordi:

    • Livsduelighed hjælper eleven til at mestre sit liv og bidrage til fællesskabet.

    Det betyder for skolen, at:

      • Eleverne udvikler deres personlige, sociale og faglige kompetencer og oplever sig som værdifulde individer i en omskiftelig og mangfoldig verden – og herigennem bidrage til fællesskabets udvikling

      Vi gør i skolen:

      • Skaber rammer for, at eleverne gennem accept og tillid udvikler sig til livsduelige medborgere, som er omstillingsparate og nytænkende i en foranderlig verden

      Det betyder for SFO'en, at:

      • Sociale kompetencer giver socialisering til god og respektfuld dannelse
      • Vi arbejder med inklusion – dannelse af relationer i praksisfællesskaber
      • Børnene udvikler selvværd og selvtillid og bliver værdsat i det sociale fællesskab

      Vi gør i SFO'en:

      • Støtter op om initiativer i børnehøjde – arbejder med at barnet bliver selvhjulpent
      • Skaber gode fortællinger som redskab til dialog og på sigt tilegnelse af handlekompetence

      Det betyder for forældre, at:

      • Man lærer for livet
      • Dannelse er en del af livsduelighed
      • Vi anerkender børnene ved at give dem ansvar for det, de selv kan klare
      • Børnene skal kunne lære at træffe egne valg, samtidig med at de skal kunne se værdien af eget arbejde

      Vi gør som forældre:

      • Opdrager egne børn
      • Støtter børnene i selv at løse problemer og praktiske opgaver
      • Støtter børnene i, at deres valg er værdifulde
      • Støtter børnene i at kunne samarbejde med mange

      Det betyder for elever, at:

      • Vi bliver robuste og selvstændige individer som kan favne og bruge andres forskelligheder, gennem vores selvværd, empati, respekt og tillid til andre

      Vi gør som elever:

      • Støtter hinanden
      • Hjælper hinanden
      • Tror på fællesskabet