Mellemtrinnet

AfdelingerneSøndervangskolen er profilskole, med fokus på nærhed, innovation og globalt udsyn.

Fokusområder på mellemtrinnet

Overskuelige rammer
En dag om ugen arbejder vi med profilskole-temaer, hvor dagen er opbygget omkring de samme faste rammer - blandt andet med morgensamling med synlige mål for dagen og evaluering til sidst.

Valgmuligheder
På profildagene vil eleverne vil få valgmuligheder, hvor interesser og behov bliver tilgodeset i undervisningen.
Profildagene vil ofte være præget af alternative organisationsformer på tværs af klasser, men også på tværs af årgange afhængig af de faglige muligheder.

Kreativitet og innovation
Eleverne skal lære at skabe ting - gerne ting som har værdi for andre - der kan synliggøres. Det kunne f.eks. være forbedring af cykelparkering, indretning af naturfags-have eller udsmykning af en klynge.
Initiativerne kan også overføres til byen - måske omkring et samlingssted i Hammel.

Naturfags Maraton er en årlig aktivitet, ligesom LEGO First League  og arbejdet med micro:bit og teknologiforståelse eksempelvis også er det.

Innovativ undervisning bygger på kreativitet, hvor brainstorming, feedback, refleksion, målrettethed og case- og projektarbejde er nogle af grundelementerne.

Innovativ undervisning bygger bl.a. på iterative læreprocesser og muligheder for at eleverne kan skabe værdi for andre.

Vi arbejder selvfølgelig også med det faglige niveau, og i samarbejde med vores læsevejledere og ressourcecenter bruger vi løbende data, for at følge elevernes progression og udvikling.