Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for skole-hjem samarbejdet

Skolen er hovedansvarlig for elevernes faglige indlæring – med støtte fra forældrene. 
Forældrene er hovedansvarlige for elevernes undervisningsparathed – med støtte fra skolen.

Skolens ansvar i skole-hjem samarbejdet

  • Skolen afholder mindst ét forældremøde årligt pr. klasse, og flere møder kan afholdes efter behov. Skolen sørger for, at der på møderne er plads til såvel information som dialog med og mellem forældrene. Skolen sørger for at inddrage klassens kontaktpersoner (kontaktforældre, klasseråd, e.l.) i planlægning af dagsordenen og gennemførelse af forældremøder.
  • Skolen indkalder til minimum én årlig skole-hjem samtale per elev. Møderne placeres, så der tages et afbalanceret hensyn til lærernes og forældrenes arbejdstider. Dette indbefatter, at ved offentliggørelse af de foreslåede skole-hjem-samtaletider informeres forældrene om, at det, om nødvendigt, er muligt at afholde skole-hjemsamtale på et alternativt tidspunkt
  • Samtalen tager udgangspunkt i elevens arbejde, motivation, resultater og adfærd. Der drøftes, hvordan elevens potentiale bedst udfoldes.   Test, karakterer og meddelelsesbog inddrages i samtalen.
  • Skolen sikrer, at forældrene kan få en fyldestgørende viden om elevens udvikling i alle fag hvert år.
  • Det anbefales, at eleverne deltager i hele eller dele af skole-hjem samtalerne fra mellemtrinnet og op, men også gerne tidligere
  • Skolen informerer elevens forældre, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer

Forældrenes ansvar i skole-hjem samarbejdet

  • Forældrene understøtter elevernes motivation til at lære og indgå i fællesskabet
  • Forældrene forbereder eleven til at deltage konstruktivt i undervisningen: Deltage, lytte, vente på tur
  • Forældrene signalerer, at skolen er vigtig, at eleven respekterer skolens ordensregler og almindelige normer for god opførsel
  • Forældrene sørger for, at eleven møder undervisningsparat i skolen. Dette indebærer bl.a. at eleven møder udhvilet og velforberedt til tiden, har passende tøj på til dagens aktiviteter, har spist morgenmad og har mulighed for at få mad i løbet af skoledagen
  • Forældrene holder sig orienteret på Aula om eget barns og klassens skolegang.
  • Forældrene skal som udgangspunkt orientere skolen, hvis der er væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens skolegang
  • Forældrene deltager så vidt muligt i alle skole-hjem samtaler. Minimum en af elevens forældre deltager i forældremøder, samt de faglige og sociale arrangementer på skolen

Kommunikationen mellem skole og hjem skal være båret af anerkendelse, åbenhed og respekt af alle parter. 

 

Formand for Skolebestyrelsen

Kristian Thrane

November 2024