Fokusområder på mellemtrinnet
Én dag om ugen har vi en omlagt dag, hvor skemaet er brudt op, og der arbejdes temabaseret. Vi kalder dagene profildage, da de er udviklet i forbindelse med vores profil. Oftest er det årgangenes egne lærere, der underviser på dagen.
Valgmuligheder
Eleverne vil få muligheder, hvor interesser og behov bliver tilgodeset i undervisningen. Profildagene vil både være sammensat af elever fra samme årgang og på tværs af årgangene afhængig af de faglige muligheder.
Kreativitet og innovation
Innovativ undervisning eller ”undrevisning” bygger på kreativitet, hvor brainstorm, feedback, refleksion, målrettethed og case- og projektarbejde er grundelementer.
Eleverne skal lære at skabe ting, der har værdi for andre. Ved at arbejde i vores Maker Space med ”undrevisning” bliver eleverne sat i gang med at løse “rigtige” problemstillinger som beskrevet gennem f.eks. Verdensmålene.
Naturfags-Marathon, hvor eleverne løser naturvidenskabelige problemer og ”Byg et hus”, hvor eleverne bygger en model af et hus, er også på årsplanen.

Faglig fordybelse
Nogle af profildagene vil vi også bruge til fordybelse i andre fag og områder for at kunne fordybe os og arbejde anderledes med fagene ved f.eks.at tage ud af huset.
Også her kan vi dele årgange på tværs i fordybelsesområder, som interesserer eleverne. Vi vil løbende afholde fag- og temadage, hvor vi når mere i dybden med fagområderne.
Musik
På tredje årgang samarbejder vi med musikskolen om korte forløb i instrumentundervisning for at give eleverne mulighed for at afprøve og finde deres interesse for musikudøvelse.
IT-kreativitet
Alle elever fra 3. årgang og op råder over en Chromebook.
Eleverne skal stifte bekendtskab med forskelligt animationsarbejde samt varierende innovationsprocesser. I timerne vil også indgå undervisning i digital dannelse, herunder fornuftig brug af it i dagligdagen.
Nationalt og lokalt fællesskab
Vi sætter fokus på fællesskab – både i klassen, i klyngen og i Hammel.
Fælles skolesang ved start og afslutninger samt ture til steder i Danmark skal blandt andet underbygge det.
Der er skolerejser på 4. og 6. årgang for at styrke fællesskabet i klasserne.