Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fokusområder i indskolingen

Fokusområder i indskolingen

Nærhed og tryghed i overskuelige rammer
Når vi taler om ’nærhed’ i indskolingen vil vi primært beskæftige os med at skabe en tryg og tillidsfuld hverdag med kendte lærere og pædagoger tæt på.

Det vil vi blandt andet gøre ved:Billede af glade elever

  • At de kommende børnehaveklasseledere og pædagoger i 0. klasse besøger førskolen og skaber de første relationer
  • At de kommende klasselærere i 1. klasse i deltager i undervisningen i 0. klasse i det omfang deres skema tillader det.
  • Minimum 10 lektioner om ugen med to voksne pr. klasse
  • Bustilsyn når indskolingsbørnene har fri
  • Kendte lærere og pædagoger på legepladsen i pauserne.
  • Kendte lærere og pædagoger på årgangen og i vikarsituationer
  • At skabe og prioritere tid til dialog med børnene hver dag
  • At møde børnene hvor de er, og anerkende progression og fremgang
  • Fællesaktiviteter for indskolingen i løbet af skoleåret – f.eks. morgensang, motionsdag, fastelavn, emneuger m.m.

Valgfag med to lektioner i indskolingen med henblik på interesse og fordybelse.

Kreativitet
Vi understøtter eleverne i at tænke nyt og anderledes, men også i at kunne vurdere de nye muligheder, som det skaber.

Understøttende faglighed
Vi bruger leg, bevægelse, IT og musik til at opbygge de grundlæggende funktioner for den videre læring.
Vi samarbejder med Favrskov Musikskole om ”Musikgartneriet”, der fremmer børnenes musiske og motoriske kompetencer

Grundlæggende IT
Vi indtænker IT som et naturligt arbejdsredskab i læringssituationer og fællesskaber, hvor eleverne får et grundlæggende kendskab til udstyr, programmer og funktioner på computere og iPads og materiel i skolens makerspace, der er indrettet ved PLC og som indeholder eksempelvis lasercutter, 3D-printer og greenscreens.
I timerne vil også indgå undervisning i digital dannelse, samt fornuftig brug af it i dagligdagen. En del af dette foregår i ”teknologifaget”, der er et selvstændigt fag i indskolingen.

FællesskabBillede af glad elev
Gennem et mulighedsfyldt og positivt børnesyn ønsker vi at styrke fællesskabet og de sociale relationer, så vi skaber et trygt fundament for vores børn, der gør dem klar til det videre skoleforløb på Søndervangskolen såvel i egne klasser og årgange samt på tværs af skolens årgange gennem f.eks. venskabsklasserne.
Vi vil arbejde med ’Den åbne skole’, som udfoldes i et samarbejde med lokalområdet omkring virksomheder, idrætsforeninger og enkeltpersoner med særlige kompetencer.

Der er en overnatning, som teamet planlægger, ofte i samarbejde med forældrene, på 2.årgang

Vi vil skabe lokalt geografisk kendskab til Hammel og opland.

Overskuelige rammer

Vi vil bl.a. arbejde med materialerne ‘Fri for mobberi’, ”De 7 kompetencer” og have fokus på de sociale relationer og fællesskaber i det daglige.